Osallistuva kansalaisuus ja yrittäjyys

huhtikuu 15, 2009 at 12:34 pm (Aihekokonaisuudet, Kasvu, Kasvatus, Politiikka, Yhteiskunta, Tutkimus) (, )

Tässä aihekokonaisuudessa yhdistyy äkkiseltään ajatellen kaksi mahdollisesti hyvinkin eri suuntaan johtavaa tietä.  Yrittäjyyskasvatus onkin ehkä vähän ominut tämän aihekokonaisuuden, mutta näin ei tarvitse välttämättä ajatella. Yrittäjyys on paljon muutakin kuin oman yrityksen pyöritystä. Mielestäni se on sitä, että ottaa vastuun omasta elämästään. Syrjäytyminen sen sijaan on jotakin sellaista, että on luovuttanut tai ”pudonnut kelkasta”. Syrjäytyminen ei kuitenkaan ole yksilön ongelma, vaan mielestäni se pitäisi erityisesti nähdä yhteiskunnan ongelmana. Miksi niin moni ihminen syrjäytyy juuri näinä aikoina,  juuri tästä yhteiskunnasta. Tämä aihekokonaisuus nimenomaan haastaa dialektiseen pohdiskeluun yksilön ja yhteiskunnan suhteesta. Lisäksi se nostaa esiin kaksi käsitettä, joita olen juuri viime aikoina tutkinut. Käsitteet ovat kasvatus ja demokratia. Kasvatusta olen pohdiskellut nimenomaan saksalaisen Bildung-käsitteen kautta. Bildung- käsitettä ei yleensä käännetä, sillä sen sisältö on paljon laajempi kuin esim. perinteisen koulukasvatuksen. Se on ihmisen sisäistä sivistämistä. Tämän yksolölähtöisen bildung-käsitteen  rinnalla on myös laajempi Bildung-näkemys, joka käsittelee sekä yksilöä että yhteiskuntaa yhdessä.

 

 

Walter Bauer (2003) nojautuu näkemykseen, jonka mukaan Bildung on luova, kriittinen ja muuntuva prosessi, jossa oman itsen ja maailman välinen suhde muuttuu ympäristötekijöiden muuttuessa. Bauerin mukaan Bildung- ja demokratia-käsitteitä tulee käsitellä yhdessä ymmärtäen niiden keskinäinen riippuvuussuhde.  Demokratia-käsitteeseen liittyy ajatus siitä, että kansalaisten pitäisi osallistua ja pyrkiä vaikuttamaan omaan yhteiskunnalliseen elämäntilanteeseensa, eikä vain hyväksyä sitä sellaisenaan määrättynä kohtalona, johon ei voi vaikuttaa. Osallistumiseen ja vaikuttamiseen vaadittavat taidot voidaan saavuttaa kasvatuksen kautta.   

 Tämän aihekokonaisuuden keskeisiä sisältöjä  OPS:issa ovat mm. perustiedot kouluyhteisön, julkisen sektorin, elinkeinoelämän ja järjestöjen toiminnasta, demokratian merkitys, osallistumis- ja vaikutuskeinot kansalaisyhteiskunnassa, verkostoituminen, oman toiminnan vaikuttavuuden arvioiminen, yrittäjyys ammattina ja työelämään tutustuminen.

Neljä kyselyyni vastannutta opettajaa valitsi tämän aihekokonaisuuden kolmen tärkeimmän joukkoon (N=48). Omassa luokassani harjoittelemme demokraattista päätöksentekoa monesti keskustelemalla ja äänestämällä asioista, joista olemme eri mieltä tai joissa pitää valita eri vaihtoehdoista. Vuoden kohokohta on oman luokan presidentin valinta ja siihen liittyvä vaalipaneeli. Alkuopetusluokilla vain meinaa olla halukkaita ehdokkaita usein enemmän kuin pelkkiä äänestäjiä…

 

 

 

 

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: