Ihminen ja teknologia

huhtikuu 20, 2009 at 2:58 pm (Aihekokonaisuudet, Kasvu, Kasvatus, Tutkimus) ()

Viimeinen vaan ei vähäisin. Valitettavasti itselleni vaikea. Pyörä ja vipu keksintöinä ovat vielä ymmärrettävissä, mutta kaikki kehittelyt siitä eteen päin ovat minusta aivan käsittämättömiä. Jos minunlaisista ihmisistä olisi ollut aikoinaan kehitys kiinni, eläisimme vieläkin savupirteissä. Ja tuntuu aivan uskomattomalta, ettei siitä edes vielä kovin pitkä aika ole, kun täällä Suomessa elettiin niissä savupirteissä ja nyt Suomi on yksi teknologian huippumaista. Surffaillemme netissä, lähetämme tekstiviestejä ja skypetämme. Keittiömme ovat täydellisesti koneistettuja,  ja sähkökatko onkin siksi aina pieni katastrofi. Leikkaussaleissa on robotteja, kasveja ja eläimiä kloonataan, geenejä manipuloidaan… En olisi tätä kaikkea uskonut, jos siitä olisi minulle kerrottu silloin ”Orwellin vuonna 1984”, kun aloitin opiskeluni. (Silloin Orwellin profetiat eivät muuten tuntuneet vielä niin osuvilta, mutta nythän  Isovelikin valvoo jo tehokkaasti…)

Teknologian kehitys on ollut niin nopeaa, että monet meistä opettajista ovat pudonneet kärryiltä. Selvitykset osoittavat, että esimerkiksi tietotekniikan hyödyntäminen vaihtelee paljon eri koulujen ja opettajien kesken. Oppisisältöjä eri oppiaineisiin on toisaalta tullut paljon lisää, ja kun tuntikehystä on samalla vähennetty, uskon, että moni opettaja ajattelee oppilaiden  jo ihan tarpeeksi istuvan koneen ääressä kotonakin ja satsaa siksi koulussa ennemminkin kontaktiopetukseen, tai esim. ilmaisuun. Mielessä kuitenkin painaa se, että tietotekniikan alkeet, ja enemmänkin,  pitäisi opettaa…mutta kuinkas opetat, kun muna on jo kanaa taitavampi. Juuri tietotekniikan käsittelyyn kaivattaisiin kouluissa enemmän esimerkkejä toimivista  käytänteissä, joissa tietotekniikka liittyy luontevasti eri oppiaineiden käsittelyyn. Toisaalta monessa koulussa kaivattaisiin myös enemmän koneita, tosin joissakin kouluissa laitteita kyllä löytyy, mutta ei taitoa eikä halua niitä käyttää. Oppilaat ovat siis kovin eriarvoisessa asemassa tässä mielessä. Samoin käsityön,  tekniikan ja fysiikan integrointia olisi syytä lisätä. Lapsista on yleensä tosi hienoa, kun he saavat  rakennettua jonkin esineen, joka toimii! (Niin minustakin; se pyörä on hienoa keksiä uudelleen!)

OPS:n sisältöjä teknologiaopetuksessa ovat teknologia arkielämässä, yhteiskunnassa ja paikallisessa tuotantoelämässä; teknologian kehitys  ja siihen vaikuttavat tekijät eri kulttuureissa, eri elämänalueilla ja eri aikakausina; teknologisten ideoiden kehittäminen, mallintaminen, arviointi ja tuotteiden elinkaari; tietotekniikan ja tietoverkkojen käyttö; teknologiaan liittyvät eettiset, moraaliset, hyvinvointi ja tasa-arvokysymykset; tulevaisuuden yhteiskunta ja teknologia.

Pähkinää siis purtavaksi tässäkin… Ja vain kaksi opettajaa valitsi tämän kolmen tärkeimmän aihekokonaisuuden joukkoon (N=48).

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: