Tahtoo takaisin OKL:ään!

marraskuu 15, 2009 at 11:37 am (Luonto, ympäristö, maisema, Oppiminen ja opetus, Rakkaus, Välittäminen, Toiminta) ()

Eilen vietettiin Savonlinnan seudun opettajien VESO-päivää. Vaikka todellakin ”kehtuutti” lähteä lauantai-aamuna koulutukseen, (varsinkin kun koko perhe oli pitkästä aikaa yhtä aikaa kotona), niin lähteminen onneksi oli vaivan arvoista. Avauspuheenvuorot pitivät oopperanjohtaja Jan Hultin luovuudesta, rohkeudesta ja toimeen tarttumisesta, professori Simo Skinnari pedagogisesta rakkaudesta ja seutujohtaja Marjukka Aarnio työelämän haasteista koulutuksen näkökulmasta. Ytimekkäitä puheenvuoroja kaikki. Yhteisenä sanomana niissä oli, että opiskelemme elämää varten.

Yhteisen osuuden jälkeen jatkoin itse opiskelua/keskustelua Skinnarin Pedagogisen rakkauden ryhmässä. Ihanaa, että sana rakkaus on otettu jälleen käyttöön opetuksesta puhuttaessa. Skinnari siteerasi Martti Haavion Opettajapersoonallisuus-kirjaa (1948), jonka vanhahtava kieli on mielestäni juuri nyt tarpeellista ja omalla tavallaan tuoretta myös. Kirja löytyy myös omasta kirjahyllystä, sillä ilokseni  löysin sen tämän vanhan koulun ”jäämistöstä”, kun muutimme tänne asumaan. Minun oli helppo olla samaa mieltä Skinnarin kanssa siitä, että opettajan on rakastettava työtään. Mielestäni rakkaus on kaiken kasvatuksen perusta. On vaikea kuvitella, millaista olisi tehdä työtä ilman rakkautta. Joskus muistan pelänneeni sitä, että mitä sitten, jos menetän kyvyn välittää ja tykätä lapsista. Mielestäni se on tärkein vahvuuteni, sillä en ole oikein minkään oppiaineen varsinainen asiantuntija tai erityisosaaja. Mitä jos työ alkaakin tuntua raskaalta suorittamiselta, jopa vastenmieliseltä? Niin ehkä voi käydä, jos alunperinkin on ollut ennemmin virkamiesopettaja kuin kutsumusopettaja tai jos uupuu erilaisten kouluun kohdistettujen odotusten painosta. Siksi olisikin syytä pysähtyä miettimään, mikä on tärkeintä, mikä on koulun perustehtävä. Haaviota siteeraten: ”Rakkaus kuuluu niihin ilmiöihin, joita on niiden sisäisen luonteen vuoksi vaikea käsiitteellisesti määritellä, joissa elämä sykkii raikkaana ja lämpimänä, että ne on itse elettävä, jotta voisi oikein ymmärtää niitä” (Haavio 1948, 67.)

Ruokailun jälkeen jatkoin ryhmässä, jossa käsiteltiin metsää oppimisympäristönä. Tämänkin ryhmän anti oli erittäin inspiroivaa.  Savonlinnan OKL:llä on valittu keskeiseksi viitekehykseksi  ja tutkimuksen kohteeksi metsä oppimisympäristönä. Hienoa, sillä metsästä on moneen lähtöön! Opiskelu on tästä lähtökohdasta lähtien ongelmakeskeistä ja oppiaineita integroivaa. (Jee, lisää hengenheimolaisia mullekin!) ”Tämän päivän ihminen kaipaa metsään juurtumista yhtä hyvin taloudellisten, ekologisten, sosiaalisten kuin kulttuuristenkin arvojen näkökulmista.” (Vehkamäki 2006). Tutustuimme lopuksi vielä siihen, miten hienoja yhteistöitä OKL:n opiskelijat olivat tehneet metsäteemaan liittyen käsitöissä. He olivat askarrelleet oppimispelejä, joissa oli käytetty monia käsityötekniikoita ja jaettua asiantuntijuutta. Lisäksi työt olivat kuin pieniä taideteoksia. WAU!  Ja, miten erilaista opiskelua tämä on kuin silloin yli kaksikymmentä vuotta sitten, kun yksin tuhersimme käsityön näytekansioitamme, jotkut jopa itkun kanssa! Voi, miten ihanaa olisi saada opiskella käsitöitä nykyisten opiskelijoiden kanssa! Tahtoo takaisin OKL:ään!

Molempien ryhmien esitelmissä otettiin muuten esiin laki perusopetuksesta: ”Perusopetus tukee oppilaiden kasvua ihmisinä ja yhteiskunnan jäseninä ja antaa heille elämässä tarpeellisia tietoja ja taitoja.” Siinä olisi lähtökohta kaikelle opetukselle ja se perustehtävä koululle… Tarvitaanko muuta tavoitetta?

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: