Ihan intona imussa!

helmikuu 10, 2011 at 3:12 pm (Oppiminen ja opetus)

Ensimmäiset kokemukset yliopisto-opetuksesta ovat olleet sykähdyttäviä ja innostavia. On vaihteeksi hienoa saada työskennellä nuorten aikuisten parissa. Erityisesti se sykähdyttää siksi, että opiskelijat ovat jokseenkin omien tyttärieni ikäisiä,  mutta toisaalta esittelykierroksella huomasin myös sen, kuinka samanlaisessa elämäntilanteessa olemme ikäerostamme huolimatta. Käytin esittelyssä effeläisiltä oppimaani ideaa. Jokainen valitsi pöydälle levitetystä korttikasasta intuitiivisesti yhden tai kaksi korttia, joiden avulla kertoi jotain itsestään. Liikutuin esittelykierroksella useampaankin otteeseen, kun korttien avulla opiskelijat kuvasivat haaveitaan, väsymystään, ihmissuhteitaan, muistojaan ym. Lukemaan opettamisen luentoja tehdessä olen myös paljon pohdiskellut omaa leipätyötäni ja saanut siihen uusia ideoita.

Tänään innostuin suunnittelemaan ensi viikon Opetuksen suunnittelun ja johtamisen kurssin ensimmäistä harjoituskertaa. Vaikka en saa edes palkkaa siitä työstä (jollei palkaksi lasketa opintopisteitä), se imaisi täysin mukaansa, koska käsittelemme kurssilla juuri sitä opettajuuden ydintä, pedagogista ajattelua ja omaa kehittyvää kuvaa itsestä opettajana. Oikeastaan kaikki kurssin sisällöt sivuavat myös oman toimintatutkimukseni avainkäsitteitä, ja tunnen melkein tekeväni ”lähetystyötä”. Lupaan kuitenkin, että mitään pakkosyöttöä, indoktrinaatiota, en tule harrastamaan; päinvastoin. Aion tuoda keskusteluun vastakkaisia ja ristiriitaisia käsityksiä opetuksesta ja oppimisesta. Tänään juuri kirjoitinkin sen pohjaksi eri kasvatusajattelijoiden sitaatteja. Kiitos jälleen effeläisille materiaalista! Aion kyllä toisaalta avoimesti kertoa myös oman käsitykseni siitä, mitä pidän hyvänä lähtökohtana opettamisessa ja oppimisessa. Valmiita opetusmalleja ei kuitenkaan kukaan mielestäni voi, eikä edes saa, nielaista pureksimatta.  Hyvä opettaja on erityisesti oma itsensä ja käyttää persoonaansa opetuksessa. On siis monta tapaa olla hyvä opettaja. Tärkeintä lienee kuitenkin se pedagoginen rakkaus. Siinä muuten yhdistyvätkin samassa paketissa Freudin kaksi kriteeriä terveelle ihmiselle: kyky rakastaa ja tehdä työtä. Ihanaa tämä työnteko on myös sen vuoksi, että en siksi ehdi, enkä edes jaksa, märehtiä menneitä tai murehtia tulevaa.

Niistä sitaateista muuten tänään kosketti erityisesti tämä: We especially need imagination in science. It is not all mathematics, nor all logic, but it is somewhat beauty and poetry. (Montessori)

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: