Lähes sanaton

helmikuu 15, 2011 at 9:18 pm (Kasvu, Kasvatus, Oppiminen ja opetus)

Tänään oli iltapäivällä peräkkäin kolme kahden tunnin harjoitusta. Neljän tunnin jälkeen olin jo aika uupunut, ja tuntui siltä, etten oikeastaan jaksaisi enää paljon puhua. Mutta yllättäin päivän viimeinen ryhmä virkistikin mieleni ja sieluni, eikä minun edes tarvinnutkaan paljon puhua. Kuuntelin vain ja säestin ihastuneena, kun keskustelimme eri aikojen kasvatusajattelijoiden sitaattien pohjalta. Olin laittanut sitaatteja seinille ja opiskelijat tutustustuivat ensin niihin ja valitsivat sitten sen, jota kommentoivat  puolesta tai vastaan. Voi, miten hienosti nämä ihanat nuoret ihmiset perustelivatkaan valintojaan. Olisipa ollut nauhuri mukana! Tässä muutama opiskelijoiden valitsema sitaatti:

”Ei kukaan tee mielellään pakkotyötä. Jokainen haluaa itse valita työnsä, vaikka valinta ei aina olisikaan oikea.” (Freinet)

”Lapsen tunteita tulee kouluttaa ennen hänen järkeään, ja painottaa kokemuksen kautta oppimista” (Rousseau)

”Jos lapsenne leikkii sen minkä hän haluaa leikkiä, niin aikanaan hän selviää colegen sisäänpääsytutkinnosta kahden vuoden tiiviillä opiskelulla sen sijaan, että hän opiskelisi viisi, kuusi tai seitsemän vuotta koulussa, joka jättää elämästä pois leikin” (Summerhill)

”Aivan liian usein meidät opettajina on koulittu ajattelemaan, etteivät opiskelijat pysty vastuulliseen toimintaan ja että seurauksena on vain sekasorto, jos emme valvo heitä ja heidän tekemisiään.” (Hooks)

Aito kasvatus kykenee ylittämään opettajan ja oppilaan välisen vastakkainajattelun, koska molemmat suuntaavat ymmärryksensä samaan kohteeseen, joka luo yhteyden heidän välilleen. (Freire)

Ja vielä se Montessorin ”We especially need imagination in science…”

Eikä mulla ollut paljon lisättävää heidän käsityksiinsä siitäkään, millainen on hyvä opettaja tai mitä on otettava huomion opetuksen suunnittelussa. Niin samoilla linjoilla oltiin.

Tulevaisuuden koulussa näiden tulevien opettajien siivittäminä tuntuisi olevan sijaa lapselle, leikille, tunteille, mielikuvitukselle, luottamukselle ja vapaudelle, unohtamatta viimeksi mainitun parina vastuuta. Eikä näistä tulevista opettajista taida kukaan piiloutua kaikkitietävän opettajan roolinkaan taakse, niin avoimia ja teeskentelemättömiä he olivat. Hyvä opettaja on oma itsensä eikä esitä muuta.

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: