Mantereelta saareen

heinäkuu 7, 2011 at 7:56 am (Musiikki) (, )

Tämän kesän ensimmäinen saariloma takana. Olen jo aikaisempinakin kesinä kirjoittanut siitä, kuinka erilaista elämä saaressa on. Siellä on todellakin irti kaikesta, murheet jää mantereelle. Uitin, saunotin, rasvasin ja rusketin itseäni. Annoin katseen kiinnittyä pilviin ja mäntyjen latvoihin. Katselin tulta ja väriä vaihtavaa taivaanrantaa ja vettä. Lisäksi oli vain ne yksinkertaiset perustoimet ruuanlaiton ympärillä.

Ajomatkalla kuuntelin Mannerta, Scandinavian Music Groupin uutta levyä. Pidän Terhi Kokkosen lyriikasta, se ei sorru kliseisiin, vaan antaa kuulijalle tilaa itse täydentää kertomusta. Monesti tuntuu siltä, että Terhi kirjoittaa lauluja juuri minulle juuri oikeaan aikaan. Laulut onnistuvat tasapainoilemaan ilon ja surun, varmuuden ja epävarmuuden sekä kepeyden ja raskauden välimaastossa, lisäksi niissä on itseironiaa.  Musiikki ja sanat ovat yhtä; yhteistyö entisen rakkaan kanssa on saumatonta. Joel Melasniemi on todellakin säveltänyt juuri nämä Terhin runot. Banjo, balalaikka, mandoliini ja muut soivat juuri oikeassa kohdassa värittäen tarinoita.  Levyn  otsikoksi sopisi tällä kertaa siirtyminen ja uusiutuminen; Ensimmäisen laulun nimi on Hautojen yli ja viimeisen Melkein kuin uusi. Ensimmäisessä laulussa lähdetään, kaahataan pois: ”minä ajan lujempaa, ajan yli kahtasataa Stocmannin seinään ja minä jätän Saabin ja sinä lasket veitsen, minä juoksen hautojen yli, juoksen merenrantaan Tallinnan lauttaan” ja viimeisessä laulussa muutetaan saareen: ”päätin hankkia lapion, peitän sillä jäljet, jotka seuraavat mantereelta….vain paju itki, vain laiva huusi, olin melkein kuin uusi.”

Väliin mahtuu tarinoita lähdön ja saapumisen väliltä. Kappaleessa Liian laiha rakkaani musiikki kertoo ilman sanojakin yksinäisestä cowboysta. Musiikki kuvittaa taustalle erämaan kanjonit ja siellä ratsastavat lehmipojat. Kappaleessa Kaunis Marjaana on Marjaana mielenhäiriössä loistomiehen heittänyt menemään. Marjaana  on ”kaunis ja ylpee”, mutta myös ironinen: ”olin hetken valmis kuolemaan tai edes vähän romahtamaan, mutta minähän en pillitä, en ainakaan ennen pimeää”. Seuraavasta lauseesta löysin jotain itseni: ” Kaunis Marjaana polkee jälleen, ruuvit on irrallaan ja renkaat lyö tyhjää, kaunis Marjaana sulkee silmät, aina on joku, joka ottaa vastaan.” Itkukin tulee, kun kumi tyhjenee suon reunalla.  Marjaanan joku aina ottaa vastaan, vai ottaako? ”Kai joku vielä ottaa vastaan” päättyy laulu.

Aikaisemmalla levyllä itki pieni lintu, tällä levyllä laulaa mustarastas Ooh la laa. Ehkä juuri tämä laulu on levyn käännekohta, se, jossa varpaankärki koskettaa veden pintaa. ”Shakespeare syntyi ja kuoli tänään, jossain hauras kuori halkeaa, on hetki ennen valoisaa” Ruotsiin ja takaisin on kappale josta myös pidin kovasti. Siinä löytyy tanssittaja Ruotsin laivalta. Siinä laulaja on päättäväinen, itsekin olen sitä joskus. ”Tanssin, satuilen ja liiottelen, minä olen päättänyt olla sinun.” Lisäksi tässä laulussa on meidän rapujen sukulaisia hummereita: ”Merenpohjassa kulkee hummeripari, niilläkin pyyhkii hyvin.” Hummeripari on päässyt levyn sanoitusvihkon kuvitukseenkin. Joet, korvet, niemet kertoo minun ja sinun maastasi ja kaikesta muustakin, mikä on minun. Kappaleessa Montreal tavataan vanha tuttu: ”Päässäni soi tämä vanha iskelmä, mikä ennen oli kevyttä, on äkkiä enemmän.” Omenankukan terälehdet varpaanvälissä tarinan päähenkilö on jälleen löytänyt reippaan vaihteensa: ”en kapioita ompele, ei päätäni palele” Mutta kuin vastavetona seuraava kappale Liikaset kertoo kauniin tarinan Jaakosta ja hänen morsiamestaan tapaamisesta kultahäihin ja hautajaisiin.

Viimeisessä kappaleessa sitten muutetaan saareen:”Muutin tavarani saarelle, kiipesin katolle, olin jättänyt murheet, olin siivonut suuni, vain laiva huusi.” Terhin lauluissa itkevät pajut ja linnut ja huutavat laivat, reippaan päähenkilön pokka yleensä pitää ja itsepuolustus on vahva: ”päätin hankkia ritsan; käytän sitä keväisin itsepuolustukseen”. Jään odottamaan seuraavaa levyä ja sitä, kuinka tarina(mme) jatkuu.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

